fredag 7 mars 2014

Recept: Paleobars

Jag har alltid tyckt om sådana där chokladbars á la Nutrilett som finns att köpa i livshandeln. Men i och med min "inget socker"-policy så måste jag utesluta dem, för oavsett vad som står på förpackningarna så är de inte nyttiga någonstans. Därför blev jag glad när jag googlade efter inspiration och fann att flera testat att göra sådana där "proteinbars" själva. Så jag var ju tvungen att testa. Och jag hade ju alla ingredienser hemma.
Så här kommer ett recept på Paleobars med choklad.

Paleobars
Mandel (eller någon annan nöt)
Torkade tranbär (eller något annat torkat bär)
Soltorkade fikon (eller dadlar eller någon annan torkad frukt)
Pumpakärnor (eller andra frön)
Kokosflingor (kan uteslutas om man vill)
Lite vatten
Någon smaksättning om man vill (kanel, äkta vaniljpulver, kakao, kardemumma. Dock använde inte jag någon annan smaksättning än kokosflingorna)
Smält choklad, helst 80% eller högre

Blanda ihop allt (utom chokladen) i en mixer till en smet. 
Forma smeten till en fyrkant.

Smält chokladen i ett vattenbad och häll över fyrkanten. 
Skär i bitar, så stora som du vill ha dina bars. 

Låt stelna i kylen.
Förvara sedan barsen i kylskåpet och njut av dem som mellanmål eller bara som lite godis.

Det bästa med detta recept är att du kan byta ut ingredienser och skapa dina egna smaker. Det ska jag definitivt göra framöver.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar