onsdag 9 juli 2014

Meal prep

I eftermiddags kände jag att ta tag i mitt "Meal prep"-projekt. Sagt och gjort, jag härjade i köket i nästan 2 timmar och fick ihop 5 matlådor plus dagens sena lunch.

Jag ugnslagade en kycklingfilé som jag skar i 4 bitar och marinerade med kokosolja och kryddor, jag ugnslagade även två laxfiléer som jag kryddade med salt, citronpeppar och dill. Grönsakerna till detta blev ugnsrostad zucchini och morötter och kokt broccoli. Detta delade jag upp i fem matlådor (och en tallrik för att jag var hungrig).


Jag förberedde även burkar med färdigskuren sallad, gurka, zucchini, tomat, rödlök, salladslök och champinjoner så att jag kan mixa ihop en sallad som tillbehör till matlådorna när det är dags att äta.

Nu under kvällen tänkte jag förbereda små matlådor med mellanmål innehållande nötter, frön eller frukt så att det finns tillgängligt när man behöver.

Det känns bra att slippa tänka på vad man ska hitta på att laga för mat de kommande två dagarna. Man sparar så himla mycket tid på detta och man har det lättare att hålla sig till sin hälsosamma livsstil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar