tisdag 19 augusti 2014

Första kursdagen

Idag började Litteraturvetenskapskursen. Efter första intrycket verkar det bli en ganska intensiv men rolig kurs. Nu hoppas jag bara på att hinna med i pluggandet och orka hålla det tempo som krävs. Jag kommer nog vara ganska trött om dagarna. Redan så här efter första dagen känner jag mig helt slutkörd och ändå var det bara introduktion idag som varade i ca 2 timmar och 20 minuter. Sen är jag inte så van att gå upp innan elva på förmiddagarna. Idag var jag uppe kl. 9 för att jag kände att jag behöver komma in i en vardagsrutin igen. Sommarmånaderna bjöd på sena kvällar och långa sovmorgnar. Man har med andra ord kommit ur fas lite grann. Sen har ju min kropp i ett antal år tyckt att den behöver sisådär 2 timmars tupplur på eftermiddagarna. Men idag blev det ingen sådan. Jag vet inte riktigt varför jag blir dödstrött (då menar jag verkligen "kan-inte-hålla-ögonen-öppna-trött") framåt tre-/fyratiden på eftermiddagen men jag hoppas på att det är någonting jag kan arbeta bort med att envist försöka vara vaken, regelbundna promenader och bra, nyttiga mellanmål. Eftersom jag inte hade min tupplur idag känner jag mig dödstrött just nu så det förvånar mig inte om jag inom en timma kommer ligga och sova gott i sängen.

Imorgon ska jag spendera dagen med att plugga. Dvs läsa och göra det jag kan göra utan kurslitteraturen. Mina kursböcker har nämligen inte kommit än, vilket gör det lite svårt att läsa det man behöver. Men jag hoppas på att paketet med böckerna ska komma innan den här veckan är slut så att jag kan spendera några timmar av min helg med att läsa ifatt. Jag hade inte riktigt planerat att hamna efter redan första veckan men så går det när man får veta i sista minuten att man kommit in på kursen. Men det kommer gå jättebra sen när jag väl får hem böckerna. Jag hade säkert kunnat läsa ifatt redan nu genom att låna böckerna på biblioteket eller använda deras referenslitteratur men allt var ju såklart utlånat och utcheckat när jag gick till skolbiblioteket för att kolla. Jag får snällt vänta på mina egna böcker.

Resten av den här kvällen ska jag spåna på en krönika som jag tänkt skicka in till en sida, samt äta lite saftig vattenmelon. Jag ser fram emot den här terminen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar