fredag 22 augusti 2014

Planering och veckoscheman

Det har inte blivit några hälsoinlägg på sistone och det ska jag försöka bättra mig på. Jag har iallafall kommit in i pluggandet nu, även om det fortfarande är lite slappt. Jag fick mina kursböcker igår och kunde börja plugga ordentligt. Jag ligger redan efter litegrann men planerar att ta igen allt nu i helgen. Det kommer jag hinna med. När jag kommit ifatt är det bara att försöka ligga ett steg före hela tiden.

Jag som är en planeringsmänniska har satt ihop ett system som jag hoppas ska fungera för mig den här terminen. Jag har format veckoscheman som jag fyller i allt som händer under veckan. Under schemat skriver jag allt skolarbete som ska vara gjort till en viss dag eller veckan därpå. Jag planerar in pauser, lunch, middag, fritid, promenader, träning, ja precis allt. På så sätt får jag struktur över veckan och slipper sitta handfallen och undra vad jag ska hitta på härnäst. Det enda jag inte skriver ner är vad jag ska göra under min fritid, om det inte är någon jag ska träffa någon speciell tid. Jag försöker få in 40 timmars plugg varje vecka, vilket är det antal timmar som krävs när man pluggar heltid. Eftersom mina veckor ibland är så fulla med saker så planerar jag in plugg under helgen också, vilket gör att under vardagarna kan jag korta ner mitt pluggande till 6 eller 5 timmar. Det känns skönt att kunna dela upp sina dagar på det sättet. Har jag någonting inplanerat en hel dag så får jag dela upp några extra pluggtimmar på några andra dagar under veckan, så att jag kommer upp i 40 timmar ändå.

Nu tänkte jag försöka plugga en timma till och sen kallar sängen på mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar