onsdag 9 juli 2014

Long time, no see.

Det är snart en månad sedan jag skrev någonting här så jag kände nu att det var dags att sätta igång och skriva igen.

Vikten har tyvärr stått ganska still. Detta, kan jag tänka mig, beror på att jag inte har tränat ordentligt. Det tänker jag dock inte ha dåligt samvete för. Jag är mest arg över det. Det är så att min reumatisminflammerade kropp inte vill samarbeta när det är över 23 grader varmt ute. Mina leder svullnar upp, gör ont och jag blir fruktansvärt trött p.g.a av värmen. Idag är det 27-28 grader och gassande sol här i Norrköping och jag trivs inte alls. Jag trivs bäst när graderna är mellan 20 och 23. Jag får ofta höra: "Åh, du är ju reumatiker, du måste älska värmen." Men det gör jag inte. Luftfuktigheten i Sverige ger inga fördelar för den som är reumatiker. Förra sommaren, när jag var på semester i Spanien, mådde jag underbart. Luftfuktigheten i Spanien är inte den samma som här i Sverige och jag trivdes där. Har ofta funderat på att man kanske borde flytta till varmare breddgrader för att man är så trött på att må dåligt hela tiden. Men alla mina vänner och min familj finns här och dem vill jag ju inte lämna.

Jag vill gå ut och röra på mig men tar jag ett steg utanför dörren kommer mina leder svullna upp och göra ont. Jag har ett perfekt korsdrag här hemma just nu vilket resulterat i att jag trivs ganska så bra i lägenheten. Det är inte olidligt varmt även om det känns lite i lederna.

För att återgå till diskussionen om min hälsosamma livsstil så kan jag berätta att jag mår bra av det jag äter och har inga som helst anledningar att sluta med det jag påbörjat. Det är roligare att laga mat och framför allt blir maten godare när man lagar den från grunden, istället för alla halv- och helfabrikat som finns.

Nästa projekt, som jag tänkt ta tag i idag, är s.k. "meal prep". Jag kommer laga två till tre olika rätter för 3-4 dagar framåt och förvara i matlådor i kyl eller frys. Detta för att man i den här olidliga värmen ska slippa stå vid spisen och hänga och för att slippa oroa sig över det vanliga "vad ska jag äta idag?".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar