måndag 31 mars 2014

Detta brukar jag handla hem när jag storhandlar.

Är det någon som är nyfiken på vad för standardvaror jag har hemma i skafferi, kylskåp och frys? Jag tänkte iallafall dela med mig av vad jag vanligtvis brukar handla hem när jag storhandlar.

Ägg - detta innehåller i princip bara protein, det är mättande och har många användningsområden. Man kan använda det i bakning, koka upp, steka, göra äggröra, använda som stanning i pajer och göra omeletter. Detta är en mycket viktig produkt jag har i vårt kylskåp.

Färsk och fryst broccoli - Jag handlar hem både ock. Fryst broccoli använder jag i grytor, gratänger eller bara kokar upp om jag vill ha det som varmt tillbehör till maten. Färsk broccoli gör jag gärna broccoliris av eller har det i sallader. Dessutom brukar jag grovriva broccolistjälken och äta tillsammans med grovrivna morötter och palsternacka.

Mjölk - Jag köper hem lättmjölk. Jag brukar dricka uppemot två små glas mjölk om dagen för att få i mig kalcium från en naturlig källa. Jag gillar inte kalciumtabletter och har en tendens att glömma ta piller om jag mot förmodan köpt hem några.

Creme Fraiche - Detta använder jag att göra kalla såser och dressingar av. 

Ost - Både riven och hel. Även detta är en källa av kalcium för mig. Använder i gratänger och på tacos och ugnslagad lax.

Isbergssallad, gurka, cocktailtomater, sockerärtor, rädisor, paprika och andra grönsaker man kan blanda sallad av. 

Morötter - Jättegott som grovrivet som tillbehör till proteinet på tallriken eller en hel morot som mellanmål. 

Palsternacka - Grovrivet är en favorit hos mig.

Råris - Ibland vill jag ha någonting mera som tillbehör på tallriken och har därför råris i skafferiet.

Couscous - Innehåller gluten men är någonting mättande att ha som tillbehör i sallader. Jag köper hem fullkornsvarianten. En klar favorit i matlådan jag har med mig till universitetet ibland.

Quinoa - Ännu ett alternativ som tillbehör till maten om man vill ha något mer. 

Potatis - Vanlig potatis, sötpotatis och bakpotatis. Dock är detta inget jag äter mycket av.

Krossade tomater - Bra grejer att basera såser och grytor på.

Kokosmjölk - Detta använder jag i grytor, gratänger och smoothies istället för grädde eller mjölk. Dessutom är det gott att dricka som det är också.

Kokosmjöl - Detta använder jag i bakning. Är även god som smaksättare i smoothies.

Mandelmjöl - Använder detta i bakning. 

Fiberhusk - Ibland behövs fiberhusk när man bakar bröd på mandel- eller kokosmjöl. Det är för att göra brödet fylligare och saftigare istället för kompakt, som den lätt kan bli med dessa sorter av mjöl. 

Gul lök, rödlök och vitlök - Viktiga råvaror att ha hemma. Används till mycket.

Banan - Mättande, gott och jag använder det även i smoothies. 

Alla sorts frukter och bär - Superbra mellanmål och när sötsuget slår till. Favoriterna är dock vattenmelon och hallon.

Mörk choklad med minst 85% kakaohalt - Bara för att det är gott och för att det är ett av de få godisarna jag får äta. Min räddare i nöden under lingonveckan när man blir extra sugen på choklad. Dessutom så kan man inte äta så mycket av det då det är ganska mäktigt.

Laxfilé - Jag köper alltid hem portionsförpackad laxfilé. Det är min favoritfisk och det finns mycket man kan göra med lax.

Kycklingfilé - En viktig proteinkälla för mig.

Nötfärs - Det är så mycket man kan göra med nötfärs. Köttfärssås, köttbullar, biffar, köttfärslimpa, tacos. 

Kött av andra slag - Jag äter inte så värst mycket kött men ibland vill jag ha det och då är det en bra sak att ha i frysen. 

Frysta grönsaker - Gott att koka eller woka som tillbehör till proteinet på tallriken eller ha i grytor. 

Torskfilé - Detta använder jag till att göra hemmagjord fiskgratäng med. Supergott!

Det finns nog fler varor jag brukar handla hem. Men dessa ovanstående är nog ändå de jag alltid brukar ha hemma. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar