fredag 7 mars 2014

Recept: Köttfärs - och vitkålspytt

Detta är en rätt som jag gör ganska ofta och som är en favorit hos både mig och min make. Den är enkel att göra och går snabbt att tillaga.

Köttfärs - och vitkålspytt.
250 g nötfärs
en bit vitkål
1 stor morot
1 palsternacka
några färska champinjoner
salt
peppar
chiptlechilipulver
olivolja till stekning
1/2 gul lök


Grovriv vitkålen, moroten och palsternackan.

Skiva champinjonerna. (Jag gjorde detta i samma veva när jag rev vitkålen, moroten och palsternacka, bytte bara blad i min matberedare).

Hacka löken och stek det tillsammans med nötfärsen i olivoljan.
Salta, peppra och ha på chili på färsen.
När färsen brynts och blivit klar, ha i riven vitkål, moroten, palsternackan och champinjonerna i stekpannan och rör om.

Krydda med mera chili.
Låt steka i någon minut.
Servera med en kall sås gjort på creme fraiche och valfria kryddor.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar