måndag 31 mars 2014

Mina tankar kring kalorier.

Jag surfade runt på nätet efter viktminsknings - och  matinspiration på forum och bloggar och läste runt lite på vad folk hade skrivit om det här med kalorier och viktminskning. Jag kände efter en stund att jag behövde vädra mina egna åsikter och erfarenheter här på min blogg, vad som jag tycker är logiskt och vad som fungerar för mig. För det som fungerar för mig kanske inte fungerar för någon annan.

Det var någon som hade skrivit att hen äter 2000 kalorier om dagen och går ner 0,5kg i veckan av det. Jättebra! Hen har hittat någonting som fungerar för hen. När jag läste detta började min hjärna arbeta på högvarv. Den här personen har med andra ord ätit mer än 2000 kalorier om dagen innan hen började äta just 2000 kalorier om dagen. Eller så har hen börjat röra på sig mer. Längre ner var det någon som kritiserande skrev att det inte är möjligt att gå ner i vikt om man äter hela 2000 kalorier om dagen. Men visst är det möjligt. Har ens kropp i flera år lärt sig att få i sig, säg 2500 kalorier om dagen, så börjar man ju självklart gå ner i vikt om man äter 500 kalorier mindre, tänkte jag.

Men det fungerar ju inte så alltid. Det hänger ju mycket på VAD man äter och hur REGELBUNDET man äter. Om man trycker i sig 2000 kalorier mat fullt med socker och andra onyttigheter så går man ju inte ner i vikt. Sen måste man ju alltid röra på sig.

Jag äter ca 1400 kalorier om dagen. Ibland även mindre för att maten jag äter inte kommer upp i det antalet kalorier om dagen. Det är för att maten jag äter innehåller extremt lite kalorier och är mycket nyttigare alternativ än sådant som innehåller socker, en massa konserveringsmedel och gluten.

Jag har slutat med gluten helt och hållet. Jag har även slutat med en del mejeriprodukter. Dock pga min reumatism så har jag behållit några mejeriprodukter i min kost då mitt skelett och mina leder behöver kalciumet, annars kommer jag inte kunna röra mig om några år för att brosken i mina leder blir attackerat av sjukdomen. Jag har slutat med socker också. Och fett som är dåligt för mig. Jag använder kokosolja eller olivolja/matolja när jag steker istället för smör och jag har ersatt vetemjöl med kokosmjöl och mandelmjöl när jag bakar.
Pasta och jasminris har jag bytt ut mot couscous (som innehåller gluten men jag äter detta ganska sällan), quinoa, potatis, råris (nyttigare än vitt ris, och även detta äter jag ganska sällan) och alla sorters rotfrukter. Jag äter även mycket frukt, bär och nötter.

Allt jag äter innehåller ganska lite kalorier. Därför får jag inte i mig mer än 1400 kalorier om dagen även om jag äter uppemot 6 gånger varje dag och vet ni vad? Jag håller mig mätt hela dagen.

Jag försöker dock att inte bry mig om kalorier. Anledningen till varför jag vet att jag äter ca 1400 kalorier om dagen är för att jag använder en app som heter Noom Coach där jag loggar varje måltid. Jag försöker tänka logiskt och undvika mat som får min kropp att må dåligt.

Vad har ni för tankar kring kalorier och kaloriräkning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar