tisdag 26 augusti 2014

Ekologiska produkter som jag ska testa eller som jag har testat.

Jag letar ständigt efter nya saker att introducera i min hälsosamma kost. Varor som jag kan använda i bakning eller sådant som man kan unna sig ibland bara så där. Mina ögon har öppnats för ekologiska varor och sådant som är gjort på äkta råvaror. Alltså sådant som inte är raffinerat.

Jag upptäckte nyligen att på Coop Forum här i Norrköping finns det två hela hyllor fyllda med just sådana varor och jag fastnade för både kokossocker och björksocker. Vad är det frågar ni? Jo, det ska jag svara på.

 Kokossocker är gjort av kokosblommans söta och näringsrika nektar. Det har lågt GI och innehåller inga tillsatser. Detta kommer jag testa som ett alternativ till vanligt socker i bakning. Dessutom har det en söt och kolaliknande smak. Det ska bli spännande att testa det i mina bakexperiment.

Björksocker, eller Xylitol som man också kan kalla det för, är naturligt socker som finns i bl.a. björkträd, frukter, grönsaker och bär. Det är lite sötare i smaken än vanligt socker och det ser ut som socker men det har 40% färre kalorier och 75% färre kolhydrater än socker. Dess GI-värde ligger på låga 7 och dessutom är det väldigt bra för tänderna. Man kan t.ex. göra eget munskölj av björksocker och vatten. Jag hade tänkt att testa göra egen munskölj och kommer att lägga ut ett recept och utlåtande om detta inom en snar framtid här på bloggen. Jag kommer ju också att använda det i bakning och även det kommer jag skriva om senare.

  En favorit som jag redan testat ett flertal gånger är äkta vaniljpulver. Det utvinns genom att ekologiskt odlade vaniljstänger mals ner till ett fint pulver som man kan använda i bakning istället för vaniljsocker, som ju innehåller raffinerat socker. Vaniljpulver är värt att nämnas fler gånger just pga att det är väldigt gott i bakning och den lilla burken på 15 gram räcker väldigt länge då man inte alls behöver använda mycket av pulvret.

Till sist köpte jag och maken hem en ekologisk grillkrydda. Jag fick lukta på det hemma hos en vän för inte så länge sedan och blev helt förälskad i doften. Vi köpte hem det och har använt det till både lövbiff och nötfärs samt som kryddning i gräddfil om man vill ha någon enkel sås till salladen eller bara som dipp. Den här grillkryddan har underbar doft och smakar riktigt gott. Det rekommenderas starkt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar