torsdag 20 februari 2014

Recept: Ugnslagad torskfilé med broccoli - och palsternackaris

Idag åt jag en riktigt god lunch bestående av ugnslagad torskfilé med broccoli- och palsternackaris. Och för att det var så gott så är jag tvungen att dela med mig av receptet.

Ugnslagad torskfilé med broccoli - och palsternackaris

Ingredienser:
Torskfilé ca 500 g
3,5 dl kokosmjölk
3 msk senap
3-4 msk dill
1 färsk broccolibuske
1 palsternacka
olivolja
saften från 1/4 citron
en liten bit färsk riven ingefära
Herbamare Örtsalt
Peppar
Italiensk salladskrydda

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader. Börja med torskfilén, den ska helst vara tinad, och lägg den i en ugnssäker form. Krydda den med salt och citronpeppar på båda sidorna.
2. Blanda kokosmjölken med ca 3 msk senap (gärna dijon men jag använde vanlig Slotts) och 3-4 msk dill. Häll sedan detta över torskfilén. Kokosmjölken jag använde var väldigt krämig, men i ugnen kommer den att bli en perfekt sås som rinner ner över sidorna på fisken.
3. Ställ in fisken i ugnen och låt den vara där i ca 40 minuter, eller tills fisken känns klar (den ska falla sönder när man tar i den med gaffel).

4. Medan torsken bakas i ugnen kan du börja med marinaden till "riset": blanda olivolja med saften ur en citron, Herbamare örtsalt, peppar, riven färsk ingefära och italiensk salladskrydda i önskad mängd.


5. Fortsätt med broccoli- och palsternackariset. Riv den färska broccolin på den grova sidan på ditt rivjärn. Det ser ut som på bilden nedan.

6. Grovriv även palsternackan.

7. Ångkoka sedan den rivna broccolin på bästa möjliga sätt. Jag gjorde på följande vis:
Enkelt i en sil med små hål över kokande vatten i ca 7 minuter. Jag blandade runt i broccolin under tiden också.
8. Gör likadant med den rivna palsternackan.

9. Blanda ihop den rivna broccolin och palsternackan med marinaden.

Sådär, nu är det bara att vänta på fisken som står i ugnen.


Servera fisken med broccoli- och palsternackariset. NJUT!

Det blev sammanlagt 4 små portioner av detta. Men man behöver bara små portioner, då detta är väldigt mättande. Enkelt och gott!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar