fredag 10 januari 2014

Fredagsgott

Ikväll planerade jag och min make att lyxa till det med en pizza. En hemmagjord pizza såklart. Jag tyckte att pizzan skulle vara enligt mina "clean eating"-krav så jag fick snällt leta upp ett recept på pizzabotten. Och jag blev så glad när jag hittade följande recept:

Pizzabotten
3 ägg
3 dl mandelmjöl
1 dl kokosmjölk
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
Havssalt

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla ingredienser till en slät deg (mer som en tjockare smet egentligen).
Platta ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda 15 minuter i ugnen.
Ha på din favoritfyllning.
Höj värmen i ugnen till 225 grader.
Grädda ytterligare 15 minuter.


Vi valde att ha på nötfärs som vi stekt och blandat med ekologiska krossade tomater. Vi toppade detta med oregano och ost.

Pizzan var ju inte helt i Clean Eating-anda då osten inte hör till de produkter som man "ska" äta. Men det var supergott och jag har ju sagt att man får fuska ibland, bara man inte gör det till en vana.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar