tisdag 7 januari 2014

Tankar om viktminskning.

Jag låg i sängen i morse och funderade på det här med viktnedgång och varför jag alltid tidigare misslyckats med det. Motivationen har ju inte alltid varit på topp så man har ju fuskat och sen när man varit redo att börja på ny veva så har man gått upp samma vikt, om inte mer.

Så vad är det för misstag man gör?

Ofta efter att man nått sitt mål hoppar man på sina gamla matvanor och tror att man ska hålla vikten man kommit ner till. Man bantar, man svälter sig själv i princip och sen börjar man äta "normalt" igen. Vill man gå ner i vikt och hålla vikten är det viktigt att man ser om sina kostvanor och ändrar livsstil helt enkelt. Det kanske tar en stund att hitta det som funkar för en själv som man vill leva med resten av sitt liv. Men i slutändan är det värt det, eftersom man minimerar riskerna för att få obehagliga sjukdomar och man orkar strosa igenom livet med en frisk och hälsosam kropp.

Jag känner själv att det är lite synd att det tog sådan tid för mig att hitta någonting som funkar för mig. Men jag är iallafall glad att jag hittat mitt sätt nu. Även om det bara gått 9 dagar så känner jag att det här är helt rätt väg för mig.

För att avsluta det här inlägget vill jag påpeka att det inte är fel att unna sig sådant som man tycker om. Huvudsaken är att man kan göra det med måtta och att framtida beslut är goda beslut för din kropp och din hälsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar