torsdag 9 januari 2014

Viktigt med stöd i din kamp.

När man försöker ändra på sina vanor och försöker gå ner i vikt är det jätteviktigt med stöd från både vänner och familj. Respekt är det minsta man kan begära av någon. Jag vill att mina vänner och min familj ska respektera det val jag har gjort i och med att ändra kosten. Stöd och respekt är en viktig nyckel i att man lyckas. För har man hela sin värld emot sig tappar man lätt motivationen, eller hur? Så, när man har tagit beslutet att ändra på någonting hjälper det att förklara för sina vänner och familj varför man gör det och fråga efter stöd och förståelse. Jag har själv haft erfarenhet av att man blivit ställd mot väggen med frågor och påståenden som "du kommer snart ge upp igen" eller "du har ju inte lyckats tidigare, vad får dig att tro att du kommer lyckas den här gången?" Jag tappar iallafall all självförtroende när jag känner att ingen tror på mig och min förmåga och det är oftast det som gjort att jag till slut gett upp. Men nu har jag nått en gräns där jag inte längre väljer att lyssna på dem som inte tror på mig. Och jag har varit noga med att förklara för mina allra närmaste att jag behöver personer omkring mig som tror på mig och min förmåga,  som uppmuntrar mig när jag känner mig omotiverad och som puschar mig framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar